På sjö

Jag och kompisen tog oss en stund under dagen med att flyga på sjö. Alltid lika härligt. Han premiärflög dessutom sin Cub. Modigt.
Att flyga på sjö ger en helt annat känsla och dimension till modellfyget. Just vattnet är det som ger både njutning och spänning. Det lockar och fasar. Men när man väl kan någorlunda avslappnat anävnda sej av vattnet till taxning, start och landning så är det härligt.

Kompisens Cub på sjö


Bygglokal

Har grunnat lite över detta med bygglokal. Det är en fråga som stötts och blötts inom klubben. Behovet verkar finnas men ingen har riktigt kunna ta ärendet i mål. Jag förstår mycket väl de som antingen bor trångt eller i lägenhet och vill kunna ha ett eget krypin och kunna lämna grejer framme. Och kanske oxå kunna smita iväg en liten stund...bara en liiiten stund.
Ser med förvåning på bilder på nätet de som bygger på diskbänken, oftast då om nätterna. De skulle verkligen behöva en bygglokal!
Planerar att göra en poll på vår hemsida för att kolla det verkliga behovet och hur mycket man skulle kunna tänka sej att betala på ett år. Det skulle i så fall vara en seriös satsning från min sida och att iaf inte gå i förlust på denna lokal. Vi får se vart det hamnar och hur mycket man orkar.

Minsta planet

Har ikväll provfluit "Världens minsta radiostyrda flygplan."  Kanske det iaf. Blott 34 gram väger skapelsen. Lilla Li-Po accen är stor som ett frimärke och marginellt tjockare. Laddaren som laddar accen direkt till sändaren blott aningen större.
Jodå, hon flyger. Drar lite åt vänster så högersvängarna blev lite vida. Det lilla magnetservot fungerade alldeles klanderfritt. Och räckvidden är bra. Allt man kan begära. Men är man bara drygt 20cm mellan vingspetsarna så blir det snabbt smått.
Det är ju mer ett leksaksflygplan än ett "riktigt." Det betyder inte att man har tråkigt med skapelsen. Det är alltid en utmaning att trimma och flyga bara med ett roder. Kul även det.

Minicars

En gammal dröm har gått i uppfyllelse. Har länge längtat efter att kunna bli återförsäljare åt Minicars. www.minicars.se
Nu verkar detta vara möjligt. Det känns kul och utvecklande för min lilla firma. Kraven de ställer är minsann inte lätta men det är kanske det som gäller, piskan och moroten. Så.. nu är det bara till att skrapa ihop tillräckligt med slantar och göra första beställningen.


Haparanda

Haparanda har jag inte besökt idag. Vädret var mycket dåligt när jag och även kompisen styrde kosan norrut. Det är lätt att vara efterklok men... Strax före Rosvik ringde tävlingsledningen och sa att det regnar alldeles för mycket. Tävlingen inställd. Ridå. Jag borde givetvis ha ringt ty alla prognoser och radarbilder visade en sak. Regn!
Så det var bara att vända åter och ta fikat med kompisen i hobbyrummet. Det likanade mest ett gravöl...
Senare under dagen ringer tävlingsledningen och meddelar att det kommer att bli tävling imorgon söndag. Jag kommer att åka men inte kompisen. Och de stackare från Finland som åkt ändå från Åbo dvs ToR 170 mil kunde inte stanna en dag till...Ridå! Visst är det ett frejdigt gäng dessa Aircombatflygare men ibland så...
Nu visar det sej att det troligen kommer att vara rätt så få Finländare imorgon. Kanske blir det en ensam stackare. Stackare!
Nåväl...regnet kommer vid 14-tiden till Happis så det gäller att flyga fort.


Aircombat, igen

Packar bilen för tävling i Haparanda i morgon. Vädret är tveksamt man jag kommer att åka. Vi får se. Känner mej inte helt laddad men det blir säkert bra när man väl kommer dit. Ska tävla enligt de internationella reglerna och det är både bra och dåligt.

Kallt

Jo, nog blev det väderomslag alltid. 10 grader om morgonen och några grader till under dagen. Ägnat mej åt helt andra saker än RC idag. Städat och röjt i hus på gården. Behövligt.
I går kväll skulle jag ändå testflyga mina Aircombatkärror inför helgens tävling i Haparanda. Icke då. Blåsigt och regn. Satt tillsamamns med andra modellflygare i klubbstugan och väntade på bättre tider och drack kaffe. Trevligt det oxå.
Flög dock nyss ett kort pass med dubbeldäckaren mellan husen hemma. Kyttigt. Kärran drev in i knuten på ett hus. Vingen gick av men är lagat nu. Bra lim det där...Foam to foam.

Tjugo grader

I den tilltagande mörkret eller skymningen skulle man kanske säga så ser jag att termometern pekar på 20 grader. Det är nästan en tropisk natt. En magisk natt. Tar mej ett glas och njuter av den ljumma kvällen. Väderomslag väntas och jag njuter till fullo.

En härlig kväll

Haft en härlig kväll på modellflygfältet. Tog med mej stora Boxern samt min eldubbeldäckare. Trevligt med bägge två fast de är så totalt olika. Boxern stor och tung som kämpar sej fram majestätiskt genom lufthavet och pratar rätt högt och får till en och annan roll då och då och som kommer till landningen i en tung och bestämt approach medan elkärran gör allt dess pilot vill på ett viskande sätt det mesta på en femöroing om de nu skulle finnas där någonstans.
Tråkigt dock med kompisen som kvaddade sin kärra troligtvis pga en glappande mottagarantenn. Kan lugnt säga att det finns mygg i slyet en bit bort...men även åkerbär.
Vidare är det roligt att notera att det händer grejer på bilbanan. Här finns glöd och engagemang.
Väl hemma kunde jag konstatera att jag fick i 1422mAh i en 1500mAh acc. Det är väl rätt så bra.

Slow

Jag har skrivit det förut någon gång..men aldrig trodde jag att man under sitt hittills drygt 30-åriga modellflygarliv skulle i princip kunna flyga ut genom hobbyrumsdörren och sedan stå och flyga på gården med ett modellflygplan som dessutom är fullt aerobatic. Att rätt så enkelt bara svischa runt mellan byggnaderna på tomten för att sedan gå in och ladda en stund och fortsätta.
Det är magiskt när man upplevt annat. Tror att vikten på kärrorna bara kommer att gå ned och möjligheterna att fortsätta öka.

Flygdagen

Det blev en härligt flygdag i lördags. Riktigt trevligt och rätt så mycket folk. Kul! Det som för mej blev höjdpunkten var när vi skulle testa om det gick att skjuta ned några modellflygplan med paintball. Det visade sej inte vara det lättaste. Kulorna vek av i den rätt så kraftiga vinden rätt snabbt. Olle flög med sin fun fly och han hjälpte paintballgossarna med att hovra inför dem så att de skulle kunna peppra honom bättre...Det lyckades. Hans modell såg klart ansträngd ut efter några riktiga fullträffar. Det märkliga var att han kunde fortsätta flyga och sedan landa kontrollerat. För egen del så gick det bra. Ett skevroder blev bortskjutet men trots det kunde jag flyga vidare. För att få slut på kärran så bad jag kompisarna ställa upp ett hopp som bilåkarna hade använt och som jag sedan flög in i. Vingen lossnade och fick ett litet jack. Kärran är så pass hel att den går att laga snabbt för vidare flygäventyr.

Övriga punkter för egen del blev godisbombning med Hercules och slowflyflyg med inomhusdubbeldäckaren. Även stora Boxern fick sej några lyft under dagen.

Tror nog att vi i klubben lyckades visa upp oss bra denna dag. Både att visa vad vårt modellflyg är och innebär samt att den blivande bilbanan kunde testas. Tror och hoppas att det kommer att locka fler till fältet och bilbanan.

PT gjorde reportage och länk finns nedan:
http://www.pitea-tidningen.se/index.php?artikel=120239&option=1&phpsessid=a0ae87813c8acf0d441a41855e442e22

Bosse tog några härliga bilder och de ligger här:
http://web.telia.com/~u91125399/bilder.html


Överflyttad

En del inlägg från gamla bloggi är nu överflyttade hit till mitt nya tillhåll. Det känns lite vemodigt men samtidigt nödvändigt. Bloggi har knappt fungerat de senaste veckorna, hoppas att det går bättre här. Jag menar...att skriva på min blogg är i många fall ett impulsskrivande och när man då inte kan få omedelbar kontakt så blir det inte av.

Det gör att en del inlägg nedan är fel i tid. Men eftersom jag skriver mest för min egen skull så har mitt minne stöd igenom detta.


Flygdag på lördag

Ser och blickar nu fram mot flygdagen på lördag. Spektakulära aktiviteter utlovas i förhand. Själv ska jag försöka undgå att med min Aircombat Hellcat undgå två kanske tre illasinnade personer som ska skjuta på min kärra med paintball. Det kan bli rätt så rafflande. Själv är jag lika trosviss som gossarna med sina färgade skott. Vi kommer att lyckas bägge.


Soppa

Säljer bränsle som aldrig förr. Trevligt! Att kunna tillhandahålla en vara som kunderna önskar. Det gör jag gärna och det är en fröjd. Trots alla kringelikrokar som myndigheter lägger runt regelverk så lyckas jag numera förmedla det kunden vill ha. Vill understryka att det är bra med regler kring farlig hantering av tex metanol. Och att det krävs tillstånd i detta.

Kan dock notera att det förbrukas en del litrar i hobbyn. Det är trevligt. Både för mej och för utövarna som har kul. Och det är väl det som en hobby ska genera. Kuligheter.


Seglaren död

En kväll den gångna veckan skulle jag och myggen testa att flyga igen. Noll vind och härliga minuter i lufthavet förväntades. Ett alltför slött kast med vänster hand ändade seglarens motor. Kärran dök i backen och sabbade motorn som fick ett gravt lagerfel. Så nu ligger hon åter på hyllan och vilar, kanske för gott. Kanske blir det så med kärror som ligger på marginalen och på gränsen. De ligger för nära sin egen katastrof som inträffar tidigare än för andra. Det blev min seglares öde i alla fall.


Ett besök i Skellefteå

Sonen skulle på Skellefteåfestivalen och ville ha skjuts. Det blir nog lite sent anade jag… Så då tog jag tillfället att besöka den lokala modellflygklubben och dess fält. Det blev en härlig kväll. Jag hade med mej min gula Cub J3 och tänkte mej att gräs och Cub passar väl ihop. Det stämde perfekt. Det kom ut några andra skelleftebor varav jag känner en del och vi hade en trevlig kväll. Här fanns Ultimate dubbeldäckare och Super Cub och en gammal Curare! Jag fick även provflyga en flygande vinge som flög oerhört stabilt trots att man inte kan tro det. Det något makabra hände att två renar uppehöll sej på fältet. De var rätt så orädda och brydde sej allra minst om modellflygplan som surrade. Endast tjoande människor gjorde att de flydde den gräsprydda ytan. Jag gjorde mitt bästa för att dyka och försöka anfalla renarna i bästa Aircombaststil men det brydde de sej inte om.

Efter fem pass med många sköna gräslandningar gick solen ned och kylan kom kryande. Då var det dags att packa ihop och så småningom bege sej hemåt.


Testat seglaren

Nu har jag testflugit seglaren igen. Det gick faktiskt riktigt bra! Dock så är hon ett fullblod som inte tillåter misstag. De straffar sej direkt. Det beror till viss del på V-stabben men även på att kroppen är väldigt kort. Det gör den orolig i loopingplanet och behöver passas i stort sett hela tiden. Belöning finns dock när man väl gör det. Då ligger hon säkert och vackert i skyn.


Glad midsommar

En riktigt glad midsommar tillönskas alla RC-styrare.
Läget hos mej är följande. Har nu reparerat min stora fågel alltså el-seglaren. Puzzlet av balsabitar är lagt och det mesta är förstärkt och lagat. Tror nog att den "nya" kroppen tom är starkare och bättre än den gamla. Nu har jag även lagat gamla hål och gjort en batterilucka. Ska även byta mottagare så hoppas jag att allt ska fungera så att jag återigen kan segla och ta termik bland måsarna.
Aircombatkärrorna är modifierade och testflugna. Nu varvar alla tre motorer mellan 15 400-15 800 varv. Dvs där de ska ligga. Det känns bra. Så nu kan jag glömma AC ett tag. Har iofs börjat titta lite smått på ett ev nästa projekt;
Ilyushin Il-2 Shturmovik. En rysk fighter som torde lämpa sej bra för AC. Dock blir den lite stor. Med en spännvidd på 14,6 meter i original så blir den rätt stor med skalan 1:12. Dess främsta egenskaper är den utsökta kurvtekniken och som jag ser det är dess nackdel att den kan bli tung och att farten inte blir så hög.


Seglaren igen

Beslöt mej för att göra en tur till modellflygfältet för att där vidare testa el-seglaren. Första passet gick helt OK och kärran flög bra i den ändå rätt hårda vinden. Under pass två fick jag kraftiga störningar som återkom två gånger varvid fågeln gick i backen. Stora delar av kroppen splittrades men vingen klarade sej.
Så nu har jag under kvällens andra hälft limmat ihop kroppen. Faktiskt som att lägga puzzel... Sen blir det till att förstärka och måla lite. Och byta mottagare ty jag gissar att det var den som felade.
Ett normalt liv för en modellflygare men det är aldrig kul att kvadda.


Lägenhet

Ofta hör man på radion att folk "inte vill sätta sej i en lägenhet när de slutat jobba". Och att de därför fortsätter att jobba ibland efter sin ålderspension. För att "ha något att göra" brukar det heta.
Men hallå! Vad är livet? Är det bara att jobba? Är hela ens syssla och identitet jobbet? Är man ingen utanför sitt jobb? Är det inte så att livet pågår ständigt utanför jobbet?
Nä, skaffa dej en hobby eller syssla. Upp ur soffan och burken och gör något som engagerar dej. Det ger luft och lust och lek till livet.

Segel

Inget nytt under solen. I kväll var det dags för att återuppleva gamla minnen. Råkade hitta en gammal elsseglare i garaget. Hel konstigt nog... Så jag beslöt mej att med lite grejer och lite reparationer sätta i en gammal 600-motor och köpa ett 40A fartreglage av kompisen för att få den gamle i luften. Lätt mysko gamla känslor att den var klippbenägen gjorde att jag hade ett hjärta i halsgropen när jag hivade iväg den med ett kraftigt vänsterkast. Icke då. Den flög så rejält och stadigt så. Värst var nog alla mygg som inkräktade på min uppmärksamhet. Kärran flög som en dröm med god penetration, kanske med rätt hög sjunkhastighet. Alltså ingen utpräglad termikseglare men det ser man ju vid närmare studier av den tunna cark Y profilen.
Trevligt och avkopplande var det iaf.

Samsung

Skrivaren bröt ihop. Fixar det själv tänkte jag... Icke! Whaste toner full...stod det. OK, jag gav upp och ringde skeptiskt supporten och kom döm om min förvåning fram direkt. Inte en massa knappval här inte och inte "du är placerad i kö och du är nummer 73 i kö..."Snabbt och lätt fick jag tips och genvägar till att få igång underverket igen. Det kallar jag service.


Besiktning

Besiktigade en av våra bilar idag. Det gick som en dans. Medan jag står där och hänger med en plastmugg ljummet kaffe i min hand så ser jag den, en krukväxt mitt på cemetngolvet i besiktningshallen. Lätt tärd står den där klart ensam och försöker sprida lite grönska mitt i oljelukt och avgaser. Missriktat och fel kände jag. Gör något fint istället för att bara råka ställa ut en kruka som en gång var vit för att eventuellt försöka skapa lite trevnad.


Helgen

Tävlat i helgen igen. Aircombat som vanligt. Det var en härlig helg vädermässigt med sol och bra förhållanden. Under lördagen så var det ofta helt vindstilla och gassande sol. Många röda kroppar kunde konstateras. Och myggen de har anlänt.

Tävlandet gick väl så där… Inte ens godkänt om jag ska vara självkritisk. Kom 13:a av 17 startande under lördag och 11 av 15 startande på söndag. Klubbkompisen knep dock en bronsplats på söndag. Grattis!

Nej, det var strul och stress hela helgen. Det handlade om oförklarligt trilskande motorer, kontakt till accen som gav upp och sen den viktiga mänskliga faktorn som inte riktigt hängde med… Kollisioner undvek jag denna helg och det är ju alltid trevligt att inte behöva laga en massa. Nu jobbar jag med att lösa de praktiska grejerna. Kontakten har bytts ut mot traditionell strömbrytare, motorn med lagerfel har jag rivit och ska kolla upp samt en del annat som behöver göras. Bara en sån sak som att min 25FX hade en extra ljuddämparbricka. Det borde jag kollat innan… Ska bli spännande att provköra och se om jag får ut några varv till ur motorn.

Nästa tävlig är i Haparanda så då får vi se då.


C-130

Hade en härlig kväll med min C-130. Eller Hercules i folkmun. Fyra pass med f yra motorer, låt vara el-motorer men som sjunger fint i kvällningen. Det längsta på 19 minuter. Skalakänsla! Nu har jag även sidoroder. Och snart kan jag backa ut till start. De ni!

Aircombat, igen

Tävlade i Aircombat i Skellefteå igår. Gick lite bättre denna gången... Kom på 5:e plats av totalt 10 startande. Denna gång uppfyllde jag även mitt mål att komma till final. Inför finalen låg jag på 3:e plats men under flygnigen i finlalen så gav ett skevservo upp. Jag lätt kärran gå i backen. Ingen vits försöka spela hjälte med att hålla den i luften med bara höjdrodret. Möjligen förlorade jag min pallplats genom detta men det gör inget. Man vill ju kunna vara med och kämpa mot andra med ett bra och säkert flygplan.Roligaste händelsen var att klubbkompisen på sin första tävnlig kom till final. Där gjorde han en spektakulär grej när man klöv blivande vinnarens modell i två bitar och fortsatte sedan att själv flyga vidare som om inget hänt. Ibland har man verkligen flyt. Av vinnarens kärra återstod inte mycket.
Nu ser vi fram emot tvådagarstävling i Luleå om två veckor. Då ni!


Tempest

Testat två kärror. Riktigt kul. Att mer i lugn och ro få tid att testa och ställa in. Slippa paniken att provflyga vinterns skapelser dagen innan en tävling. Och jag måste säga att mina Tempestar gick fint. Rakt och rätt. Har upplevt alltför många tidigare egna skapelser som klippt i alla hastigheter vid hårt ansatt höjdroder. Det är inte trevligt, inte minst i tävlingssituation när man också har 12 meter snöre efter sej… Sånt bromsar rätt fint. Är sedan kärran lite överviktig samt att motorn inte är på topp så…blir man lätt handikappad.

Att jag sedan även lät en blivande Aircombatflygare testa min modell kändes bra. Han tyckte den var lättflugen och det är de ju allt som oftast. Så nu är vi snart tre st i klubben. Det bådar gott. Tävling i Skellefteå snart

Då får alla huka sej;-)


Aircombat

 

Tävlat i Aircombat i helgen. Premiär. Riktigt trevligt att vara igång igen. Vi blev 13 st som kom till tävlingen. Från Kalix i norr till Skellefteå i söder och Laisvall i väst. Det är alltid ett frejdigt gäng som möts och det är alltid kul att träffas och utbyta idéer och gemenskap.

För egen del gick det väl sådär... Kände mej både ringrostig och lite ovan med nya kärror. Här har jag ändå byggd och planerat sedan i oktober och så blir det alltid till att testa grejerna dagen innan. Det gick inget vidare det heller. Körde sönder nya grejer och det är så tråkigt att behöva börja med att laga. Nåväl det är ju alltid bra med strul innan tävling iaf. På tävlingen så blåste det småspik. Tror nog att ingen annan skulle våga sej upp men Aircombatflygare vågar nästan alltid upp. Speciellt när det är tävling. Jag kom på 9:e plats av totalt 13 tävlande. Får väl anses som en knappt godkänd insats. Kommer man bland de sju till final så kan man iaf åka me med hedern i behåll.

Nu är det knappt två veckor till nästa tävling i Skellefteå. Då kan det bara bli bättre.


Trött

Just nu är jag trött. Och det har man väl rätt att vara efter fyra hektiska dagar. Söndag jobb i 12 timmar. Måndag kväll öppet i firman, tisdag och onsdag kväll ideellt engagerad med var sitt fyratimmars sammanträde där jag satt ordförande respektive sekreterare. När jag sedan kommer hem varje dag kl halv sex och med en fru som normalt är lågtempad och ligger pall med 39 grader i kroppen så...finns det ingen tid till annat. Då blir man helt enkelt...trött.

RC bil

Lite läckert är det ju att gränserna mellan radiostyrt på lek och riktigt radiostyrt på riktigt håller på att suddas ut. Denna bil är ett bra exempel på det.
Den kostar en tusenlapp och har många funktioner som hos andra bilar kostar det femdubbla. En bra inkörsport till bilåkningen!

 

RC bil


El bil

Lite läckert är det ju att gränserna mellan radiostyrt på lek och riktigt radiostyrt på riktigt håller på att suddas ut. Denna bil är ett bra exempel på det.
Den kostar en tusenlapp och har många funktioner som hos andra bilar kostar det femdubbla. En bra inkörsport till bilåkningen!


Byter

Byter nu blogg och adress. Gamla bekanta och invanda bloggi fungerar alltför sällan tyvärr. Kommer att flytta över en del så småningom


hits