Öppetttider

För att överhuvudtaget kunna lyckas med att driva en hobbyfirma i liten skala och få den att gå plusminusnoll så behövs det generösa öppettider. Det är helt OK. Har man gett sig i leken..osv.
Det betyder att jag haft kunder vid midnatt och svarat på förfrågningar via ICQ långt in på småtimmarna. Sånt betyder tror jag. Att på ngt vis finnas till hands. När kunden behöver. Och att jag återigen nu och här vill säga att det alltid är OK att ringa för att kolla om det är OK att komma. Ett nej kan man få, men inte är det många gånger det hänt
Så... ring!

Inomhus

Flög i sporthallen igårkväll. Trevligt och kul. Min dubbeldäckare håller dock på att sjunga på den sista versen. Den har hängt med länge och igår så fick den ytterligare reparationer som gör att den numera känns ganska svampig... Dags för en pensionering alltså. Fast...vem vet... bäst det är så befinns den värdig att återigen flyga en sista gång. Det borde gå. Vi får se.
Överlag känns klubbens inomhusflyg som en rörelse. Och vad man hör utöver landet en rätt så unik rörelse. We hawe a mowment here...
Om jag bara orkade så skulle jag be Bosse ta några bra bilder av både enskilda flygplan och givetvis då även en gruppbild och sedan skulle jag skriva en artikel till Modelflygnytt. Bara för att visa att vi inte är döa uppe i norr samt att det minsann finns både liv och förmåga vad gäller inomhusflyg. Ty jag tror mej veta att vi står oss rätt så bra i konkurrensen gentemot modellflygare från andra delar av vår långa land. Och att vi dessutom kör varje fredag och har en tid som fungerar inte minst ekonomiskt är nog rätt så unikt.
Det kanske jag ska göra...någon gång.

Bygger om igen

Bygger om min firmalokal lite. Känns bra. Att få plats med allt. Alla grejer, som bara växer fram ur de många paket som kommer. Fick tag i en del butiksinredning av en kund. Det kändes bra. Nu finns bättre förutsättnignar att få till det. Att få reda. Mitt i oredan som ofta präglar min lilla lokal.
Välkommen på ett besök!

Vägval

Livet består av ständiga vägval. Antignen är det ena eller så är det det andra. Först efteråt vet man vilket som blev det rätta. I bästa fall.
Livet som hobbyhandlare handlar i synnerhet om vägval. Har alltid en klump i magen när det ska beställas grejer. Hur mycket ska jag ta av varje. Vad kommer att gå och vad kommer att gå mest. Ofta är det bara att blunda och peka och sedan glatt betala fakturan som kommer...
Just nu står vägvalet mellan olika typer och fabrikat av bränsle. Ska jag satsa på A eller B eller C. Eller ta upp ett helt nytt med namnet D? Vad kommer att gå? Vad kommer att fungera för de flesta? Hur nyckfull är marknaden? Min önskan är ju att de ska fungera. Bara det. Att köparna ska bli nöjda. Då blir jag nöjd. Möjligtgvis tjänar jag en krona mer men det är ju inte därför jag håller på. Det är helt enkelt så kul! Och så får jag öppna paket då och då...
Så, det blir nog att blunda och peka. Kanske hamnar det på bränsle A och D. Om man visste.

Bygger om.

Många grejer blir det. Bilsidan av min firma växer. Det ser jag tydligast genom att antalet grejer som snart svämmar över lokalen. I dag har jag så börjat med att bygga om lite och hitta plats för alla möjliga och för mej omöjliga saker som kan sitta på en RC-bil. Det känns trelvigt och det blir bra. Och med lite tur så kommer nog allt att rymmas.
Var och kollade på ett race på Flakaberget idag. Förundras återigen över hur dessa små fartvidunder håller för den omilda behandlingen. De rullar och studsar fram i manövrar som för förarna mest tycks vara helt normala. Friskt vågat är bara förnamnet där gränser testas och i vissa fall överskrids. Märkligt är också att det denna dag den 5 november är det fullt körbart. Ingen snö i sikte och med en temp på plus 7 grader gör att det mer liknar september än november. Nåväl, ingen klagar.

På sjö

Jag gillar när liksom årstider flyter ihop. När vinter för en liten stund låtsas vara sommar eller iaf höst. Så var det idag. Solen stod lågt men värmde gott ändå. Det var helt enkelt läge för lite sjöflyg. Många tidiare år har det den 3 november varit is och kyla. Så inte i år. Den gamla och slitna Cub:en fick göra ett sista dopp i sjön. Det gick riktigt fint. En vindkantring kom så lägligt med dess tillhörade stiltje. Jag njöt och gjorde några starter och landningar i den blåa böljan.
Som en antågande front men i detta fall på vattnet såg jag vindändringen komma. Dags att landa medan tid för lugn och säker landning i lugn luft kunde utföras. Väl tryggt på vattnet kom blåsten. Inte mycket egentligen men tydlig ändå som satte stopp för fortsatt flyg. Cub:en seglade så fint upp i vind och gick inte att taxa tillbaka till land. Så det var bara att kupera och låta kärra driva. Det gick bra det med.
En riktigt härlig dag, den sista sjöflygdagen.

På sjö i november två
På sjö i november

Webb

En webb ska man ju ha. Det ligger i tiden. Och visst har jag en webb! Och en rätt så välbesökt sådan. Och en gammal webb som ligger som en skugga... och vill bli uppdaterad. Knyckte tillbaka min sida till min nya dator. 38 MB. Är ju lite.. som man samlat på sej och lagt ut, under åren. Känns helt enkelt "mostat" att jobba om den. Men det är ett måste. Speciellt när jag ser att det är typ 25 unika träffar varje dag. Då blir det ännu mer viktigt.
För att det idag ska hända ngt på ettan så la jag just upp det låånga nyhetsbrevet med SÅ många nya intressanta saker från Minicars. Det var just nu det lättaste. Kanske är den genvägen inte helt fel. Blir mycket mer jobb att försöka sortera upp verktyg och radioanläggningar under underrubriker. Så jag gjorde det lätt för mej. Och jag tycker mej märka att mina kunder ofta är gränsöverskridande och går mellan olika delar i sin hobby.

hits