PT 17

Kolla i nya Jamarakatalogen och fastnar för en snygg modell. PT 17 Stearman. 1960mm i spännvidd. Rekommenderad motor från 30cc och uppåt. Jag skulle nog satsa på uppåt.


Rykten

Nu börjar det cirkulera rykten om vem som ska bli ÅF i den norra regionen och därmed serva de Mugenförare som kör Mugen och vill fortsätta med det. Det handlar om trygghet.
Det allra senaste är att det ska vara en i Piteå som ska ta över detta. Han/hon sägs ska kommma att ha alla bilar i sitt lager samt fullt reservdelssortimnet. Imponerande om det blir så. Det handlar om en betydande initialkostnad. Vi får se.

Micro-racing säger upp sin ÅF

För att informera mina kunder vill jag upplysa om att Micro-racing inför säsongen 2007 ensidigt sagt upp sitt avtal med Leifs Hobby. Det har skett utan dialog eller samförstånd från min sida. Orsaken är att jag anses ha sålt för lite samt inte haft nog många bilar eller nog många reservdelar i mitt lager. En annan handlare "i den norra regionen" kommer att ta över.
Jag anser att MR gått bakom min rygg. Jag har kämpat för er kunder men inte nått framgång vilket jag beklagar!
Jag önskar givetvis den nya handlaren - vilken jag inte vet vem det är - lycka till samt meddelar detta att MR och Leifs Hobby skiljs med respekt för varandra men inte som vänner.

ÅF

Kämpar just nu med en av mina grossister som jag anser har betett sig klantigt. Det kan få stora återverkningar för en del av mina kunder, tyvärr. Återkommer så snart jag fått veta mer hur framtiden ser ut.

VM

Vinnaren i VM i buggy körde med en prototyp av OS nya buggymotor. Den kommer att börja tillverkas snart. Kolla in den här.

Jamara

Fått Jamaras nya katalog för 2007 idag! Ute i tid. Och mer och mer grejer. Riktigt rolig och intresssant läsning. Deras webb finns här

Flaka

Flakaberget inbjuder til Race enligt nedan:

RACE!

Nu är det dags att utse ÅRETS FLABE- mästare. Söndag den 1/10 kl 14:00 går starten. Det blir förmodligen en del överrasknings priser, så möt upp. mvh Flabe
 Länk
här

M18

Söker du optiondelar till din M18? Eller mini-Z för den delen. Kolla in Miniracingbolaget. Länk här
Kontakta Leifs Hobby med din beställning.

Micke

Teamföraren Micke är i tidningen igen. Denna gång en uppföljning från VM i Jakarta. Bra skrivet och bra PR för sporten. Läs här

PFK

Piteå flygklubb har fyllt 40 år! Det firades i lördagskväll med ett kalas i bästa stil. Rundflyg med både Eurostar och Tobago och middag i varmhangaren. Om nu denna varmhangar var så värst varm tvistar man ännu om men trevligt var det. Delar ur skärmsektionen hade dekorerat och ljussatt hagaren och även plattan utanför på bästa sätt. Här fanns spottar på Eurostar, upplyst och hängande strut över scenen och en propeller med rött sken. Utanför belystes en Husky? och marschaller lite här och var. Riktigt festligt och stämningsfullt. Själv flög jag mörkerflöyg med min Vertigo också den beslyst, i mitt fall med ljusslang. Den syntes riktigt bra.
Under hela kvällen visades flygfilmer i storbild från mer eller mindre galna piloter som gjorde de mest hämnadsväckande manövrar, en del på lägsta höjd.
Maten räckte kan man lungt säga. Hoppas bara att någon förbarmae sig över allt och får äta gratin och kött och beasås i veckor framöver...
Ca 30 personer kom till festen varav åtta st var från Blåsmark. En rätt hög procent.
Tack för en trevlig och bra kväll!

Buggy i Älvsbyn

Säsongen sista tävling i norr i 1:8 buggy hölls i Älvsbyn. Hela 23 förare kom till start denna gråa och kulna dag. Två förare från Gällivare hade kommit ned. Starkt! Slutstälningen blev 1:a Tony Burström, 2:a Micke Jonsson och trea Anders Jonsson om jag minns rätt.

Inomhusflyg

Just hemkommen efter en kul och trevlig stund i sporthallen. Testat nya kärran som jag köpt. Dessutom en ny Nippy motor. Allt fungerade till belåtenhet. Ska nog sätta på en mindre propeller för att få lite längre flygtider.

Tidning

Gjort tidningen klar idag. Gjort layout, skrivit ut, häftat, vikt, och frankerat en del. Det känns bra.

Modellflygare

...Jonas är med i PT idag. Läs här. Även om PT nu vill kalla hans utlandsjobb för Hutlandsjobb så verkar han ha haft en bra men ansträngande tid. Det kan jag själv intyga när han i måndags berättade en del om sin tid och sin framtid. Kör hårt Jonas!

Möte

Suttit mötesordförande på ett sammanträde ikväll. Kändes bra. Men man blir trött.

Webb

Uppdaterar min webb. En osynlig del men viktig för de som väntar på beställda varor. Klicka här så får du se vad som kommit idag.

ACES High igen

Material till ACES High - tidningen för aircombatflygare - börjar rulla in. Det blir snart tidningsproduktion. Måste bara hitta lite tid över någonstans. Någon som har lite tid att sälja?

Hjelm

Vännen Lars som jobbar på Bredviksbergets återvinningsstation hamnade i centrum när en person frågade var man kunde slänga en granat... Hjelm som är utbildad att ta hand som farligt gods uppmanade personen att stå stilla och förpassade granaten till ett säkrare ställe. Bombgrupp och avspärrning blev resultatet. Bra jobbat! Läs artikeln

Rätt länk till OO

Mats skriver att rätt länk till Sofia OO's nya blog är den här.
Tack för det.
Men faktum är att när jag googlade igår kväll så fungerade den inte, samt att länken från Norran är fel.

OO

Har under tid följt Sofia Olsson Olsen och hennes jobb som chefredaktör och ansvarig utgivare för  tidningen Norra västerbotten. Hon har skrivit på sin blogg om jobb och privatliv på ett mycket fängslande sätt. Öppet har hon förmedlat glimtar, ofta i bilder från sin tillvaro.
Sofia har nu tyvärr slutat sitt jobb. Orsaken är alla de hot och trakasserier som hon blivit utsatt för. Bla har hennes bil vandaliserats flera gånger. Vad har hänt med Skellefteborna? Elelr iaf en del av dem. Man blir beklämd att en del inte skiljer på sak och person utan låter sin ilska över förändringar på en tidning gå ut över en person. Tydligen så klarar en del av dem inte av en stark kvinna. Sägas bör att Sofia fått mängder med stöd och uppmuntran så här i efterhand. Nedan finns länken till den gamla bloggen som nu är nedlagd. En ny blogg har startats av Sofia men den fungerar inte just nu.

http://www.norran.se/sektion_c.php?avdelning_1=175

Jobb

Pust. Just hemkommen från jobbet. Lång dag. Nu blir det några dagar ledighet. Ska bara ägna mej åt annat än att jobba, en del andra uppdrag samt att påbörja en ny tidning av Aces High.

Valet

Allt pekar just nu mot att det blir ett maktskifte i Sverige. Det blir spännande. Undrar hur mycket som i sådana fall som kommer att förändras? En del, visst, men inte så mycket som en del vill påskina.

Val

Val idag. Om det nu skulle vara en nyhet för någon. Det blir spännande. Jag gissar på ett maktskifte. Vad tror du?

Helg

Äntligen helg. Varit en tuff vecka med många olika saker och uppdrag. Som vanligt alltså. Därför känns det bra med lördag. Några kunder på besök, köra in ved, sektionsträff  "skärm" på Långnäs och lite annat småpyssel. Och solen skiner idag. Det blir en varm och bra dag.

Jobb

Jobbar sent ikväll. Ja, faktiskt hela dagen. Sånt som händer även den bäste :-) Vi har sett film på jobbet. I studiesyfte. VI såg "Döda poeters sällskap" som faktiskt håller än idag som en bra och fängslande film med många bottnar, trots att den gjorden 1989. Att just Fånga dagen är ju något som vi alla behvöer uppmanas till att göra.

Flaka

Noterar att Flakabergets webb kommit igång igen. Trevligt.
http://flaberc.blasmark.nu/

The farm

Ser att VM i 1:8 buggy kommmer att gå på "The farm" i USA. Året blir 2008 eftersom VM bara körs vartannat år. Någon som är sugen?
http://thefarm2.com/

Slang

Provflög min Vertigo med monterad ljusslang igårkväll. Riktigt Coolt! Den var lite svår att se i vissa lägen men med lite träning så gick det rätt så bra. Det som är bekymret med mörkerflyg är juatt man till viss del tappar djupseendet. Plötsligt så är bara kärran mycket nära dej själv eller en gran eller...något annat. Det som är bra med ljusslangen är att man får en bra bild av hur kärran ligger i luften. Har två slangar monterade på kärran och en är satt på övervingens framkant. Det gör att man kan se att man ligger rätt på vingarna. Ska träna mer på denna surrealisiska form av modellflyg.

Skarpnäck

Tommy ringer och ger en kort rapport från tävlingen i Skarpnäck. http://www.skarpnack.nu/
56 startande och Tommy och polaren ligger väl så där i slutet... Dock är det mycket nyttigt att vara med låter han meddela. OS motorn som Tommy använder går som en klocka. Dock med ett annat bakre lager.
Tråkigt också att höra att ett boende orsakade problem för kamrater från Umeå.
Lycka till med söndagens vidare kval och alla olika finaler.

Färdigt

Födelsedagen färdigfirad. Typ 30 pers inkl barn hyllade jubilaren...det blev en riktigt trevligt tillställning. Vi grillade parisare som ju alla vet är en klassiker. Att det sedan serverades bostongurka till gjorde anrättningen till en fullträff! Tack till er som kom!

Aircombat

Aircombat blir det inte idag. Den tävlingen i Skellefteå lär nog blåsa bort... ty vinden är kraftig idag. Nej, jag har inga flygplan att flyga med heller ty alla fem gick åt senast i Luleå. Den egentliga orsaken att jag inte är med i Skellefteå är att jag fyller år idag. Det blir ett stillsamt kalas i vänners lag. Trevligt!

Inomhus

Så har man då varit och flugit inomhus och gjort bort premiären. Det gick väl hyfsat. Känslan att det är många väggar och rätt så trångt dominerar som vanligt i början. Men det brukar försvinna efter ett tag.
Med mej hem hade jag även en ny kärra som jag köpte. Nu ska Knuffeln pensioneras.

Flyg

Så var det dags för inomhusflyg igen. Fredagskvällar. I Hortlax. 20.00 till midnatt. Typ. Alla välkomna att kolla!

Lite vila

Har så kommit hem efter en liten tripp till fjällen med lite fjällvandring och lite läger med en kurs som går på folhögskolan. Det har varit så skönt att bara få göra ngt annat. Vädret har vart "älgjaktsväder" dvs 100mm regn på fyra dagar... Men både mina och våra aktiviteter har inte direkt blivit lidande. Dels har det regnat på nätterna och dels så är jag inte gjord av socker. Det går bra att vara ute med rätt kläder.
Första kvällen här hemmablev som väntat hektisk med kunder och urpackning och en massa annat. Fick bla ett trevligt samtal från Micke som just var hemkommen från VM i Jakarta. Riktigt trevligt att få förstahandinfo om grejer som kommer och väntas bli heta i framtiden. Det pratas just nu mycket om lager i OS V-spec. Märkligt är att både grossisten och jag hör samma sak. En del lager går hur långe som helst och en del rasar direkt. Grossisten har under minst ett års tid påtalat probelet för fabriken utan resultat. Det finns olika sätt att lösa osäkerheten med lagret. Att vara lyhörd på hur motorn låter och lära sej detta kan vara ett bra sätt att undvika motorras. Andra byter lager direkt efter inkörningen och ytterligare någon byter lagerfabrikat. Ingen metod är vattentät utan gott omdöme och bra underhåll kombinerat med lite tur gör att man får en OS motor som inte bara går bra utan också har lager som håller länge.

Imorgon börja inomhusflyget. Det känns spännande. Märkligt är dock hur vi alla längtar in i förtid och längtar ut i förtid. Så är det och har nog alltid varit.

Tommy och Pelle åker till Skarpnäck för att tävla i 1:8 byggy. Jag önskar dem lycka till!

hits