Seg dag

En seg dag idag. När man är ledig så ska man ju hinna med det man ska hinna med. Vad det nu kan vara. Det blev en sväng till stan istället. Lite byte av julkappar, inhandling av kläder och till sist en lunch på Subland. Väl hemma så hade det kommit en hel del varor vilket jag blev förvarnad om via telefon i beställarkön på Sublandet. Kartonger och grejer och ringa och maila och boka tider och...det gjorde att jag kvicknade till. Jobbat hårt med det idag.
Om kvällen så hann jag även med ett kort besök hos mor plus en stärkande milpromenad i motvind hem.
Sen har jag försökt lära mig årets julklapp. Tänk att den kan veta var jag är och var jag ska svänga.

Ladies

Kollar på ladies night med Stenmarck, Bergqvist och Tornving. Riktigt bra show! Man hyllar kvinnan! Med rätta. Det är ju hon som bär allt i samhället. Det är hon som står för den stablitiet som gör att det fungerar. Och kvinnorna är med på showen. De njuter och trivs med att vara i centrum. Äntligen!
Och ändå så undrar jag om det skulle fungera med tre kvinnor på scen och bara män i publiken?
På någon vis fungerar det med att männen på scen anspelar på sex i det mesta men jag undrar om det skulle fungera tvärt om?
Tyvärr tror jag inte det. Då skulle det mesta bli vulgärt och sexistiskt. Nu fungerar det faktiskt. Tack vare kvinnan!
"Jag kommer inte hem ikväll..." "Lita på sanningen..."

Drifter igen

Man kan som en utifrån betraktare lite stilla undra "vad är det som händer?" Jag vet mycket väl att trender går och trender kommer inom RC-världen men jag kan ändå undra om inte detta... 2565 träffat på en tråd i vårt forum.Och 212 svar. Det handlar om drifting med bilar. Alla verkar beröras och röras. Till och med gummimannen. Jag står pall. Än! Sladda med bilar...Kan det vara kul? Det finns fler trådar där det pratas drifter. Det hyrs sporthallar där det ska sladdas. Det berör och folk kommer. Det pratas om sommardrifter. Asfaltbanor som ska hyras och användas. Inkörningsport till alla.
Jag är positiv! Jag vill betona att jag verkligen är positiv! Allt som kan fjärrstyras är jag positiv till. Typ. Det som kan locka folk från soffan in i en teknikvärld är jag positiv till. Allt som kan locka folk in i en radiostyrld värld är jag positiv till. Det genererar folk åt alla håll. Av dessa som provar på blir det fler som provar på. Det genererar flygare och buggyåkare och driftare. Vi blir fler och det är alltid bra. Så sladda på. Skriv fler inlägg.
Bara det inte startas aktiviteter med tåg så är jag nöjd. Då lägger jag in en protest. Tåg är båg, typ.

Övertänd?

Det är härligt med engagerade medarbetare! Dan före dopparedan vid kl 22 ringer han och meddelar att han då kör från Robetsfors där han krängt grejer till behövande. Sedan ringer han igenpå juldagen kl 11.01 och meddelar att han varit till firman och lämnat en del grejer, har planer för framtiden etc. Det är inte dumt. Tända medarbetare ska man ha bara de inte är övertända... Här tror jag dock ingen risk föreligger. Det bådar gott för framtiden. Många nya planer finns redan.

Teammöte

Team Leifs Hobby har haft möte. Eller fest om man så vill. Det har handlar om buggy 1:8 till 99%. Presenter har givits och hemligheter har avslöjats. Öl och mat har inmundigats och planer för den kommande säsongen har lagts upp.
Det blev en trevlig tillställning. Så där stärkande, du vet. Jag tror att man som människa behvöer en mindre krets med människor man trivs med. Där man är accepterad som man är. Där man inte behöver tycka lika men man kan tycka om varandra. Att det sedan på dessa teamfester pågår ett ständigt gnat om att Losi är bättre än Xray och att Xray är bättre än Losi är helt normal och även en teamorder. Samma märke får inte finnas i stallet. De ska vara olika bilar representerade.
Den ena i teamet åker under mellandagarna till huvudstaden och den andra åker dan före dan till R. Var och en med olika uppdrag. Den ena att klä på diskbråcket en snygg tröja och en den andra att kränga grejer till behövande. Själv tar jag jullov någon dag. Ska bara sälja en ack och en X-twin först och några LiPo och...

Granletning

Vi har länge funderar hur det ska bli med gran i år. Om vi ska bli med gran överhuvudtaget. Vi åker bort några dagar kring jul och kommer hem när den allra intensivaste julen har varit. Det är liksom över för många då och mellandagsrean dominerar. Ska man då klä gran innan man åker eller när man kommit hem? Klär man innan så måste den vattnas. Annars tar granen slut rätt fort med barrande osv. Klär man efter julen så är det ju liksom ingen vits, typ. Så gick vi till slut en sväng i skogsdungen nära vårt hus och hittade en acceptabel gran. Den får duga. Den får stå än på sin rätta plats. Vi (jag) huggen den sen. Och vi klär den sen. Då har vi det kvar. Det blev en accetpabel lösning. Bra med närproducerad gran.

Drift

Det är intressant att ser hur nya drifter uppstår. Helt plötsligt finns de bara där. Och för mig som en delvis utifrån betraktare så kan jag undra hur de kan uppstå? Mest troligt är det att bara vilja finnas med i ett sammanhang. Och givetvis viljan att få dela en gemensam sak och ha kul tillsammans.
Nu är det drifting som gäller. Eller sladdning. Man ska sladda med bilar. Breda uppställ och att kunna kontrollera bilen därefter. Denna verksamhet har uppstått i klubben. Nu drifttas det för fullt. Ikväll blir tredje kvällen då det ska drifttas i den tredje sporthallen. Hallar hag blivit hyrda förutom den redan hyrda. Däcken tejpas för att få det rätta släppet. Om man nu inte köper speciella driftingdäck vill säga. Bakdiffen låses och sen är det bara att köra. En viktig grej verkar också vara att det ska finnas lysen på bilen. Fram och bak. Lysdioder inhandlas och kopplas. Det ser onekligen lite kul ut. Jag tog lite bilder från senaste driftingen. De kan du se på
här.

image104

Tisdag

Tog mig en ledig dag. Lite märkligt med en ledig tisdag. Inte så att det är fel på något sätt men bara lite annorlunda. Ledighet ger mersmak. Man vill ha mer. Göra mer i sin sin egen takt. Det är fint. Och med en dryg månads övertid så är det fint att kunna börja ta ut lite ledighet.
Hålit på med lite av varje. Städat lite i shopen och i hobbyrummet. Blir aldrig färddig med det. Skrämt upp en ack, handlat lite julklappar och hållit på med mitt projekt. Promenerat en timme med vofsingen och slappat lite. Inte dumt. Imorgon ska jag jobba. Då kommer tomten till jobbet. Sen tar jag ledigt. Länge!

7900 steg

Det verkar ju vara så inne med stegräknare. Man ska tydligen gå 10000 steg på en dag och många har en räknare fäst vid kroppen. Det kan ju vara fiffigt men inget som jag känner viktigt för mig. I alla fall så har jag under dagen gått min runda på sju km. Det brukar ta en timme om jag är lite slö och ned mot 50 minuter om jag verkligen är i gasen. Jag kollade lite hur många steg det kan tänkas bli. Under fem minuter så blev det 660 steg. Och det blir då 7900 steg på en timme. Rätt imponerande faktiskt. Många steg blir det under en dag...

Lördag

En ledig dag. Städar lite i min shop, fixar undan grejer och prismärker de nya varor na som kom igår. Skickar lite undrande mail om en märklig faktura, kollar av mitt plusgiro och lyssnar lite på radio. Och det är väl just det här jag vill göra. Insikter, du vet.
Sen ska jag ut och nyttna dagens ljus med att kolla på värmefläkten till traktorn som verkar ha pajat. I den bästa av världar så är det bara en säkring som gått. Vi får se.

Stridspiloterna

Kollade igår kväll som vanligt på Prison brake. I ett reklamavbrott så zappade jag över till kanal 5 som visar en halvdokumentär om unga blivnade stirdspiloiter och deras träning och väg framåt. Vi får följa ett traningspass där en elev i en SK60 ska flyga till ett annat flygfält. Under flygnignen får han problem med kabintrycket och väljer att vända tillbaka och genomföra en normal landning. Programmet väljer att lägga på spänningsmusik för att höja pulsen. Jag gissar att det var rätt odramatiskt. Felet var att den gummibälg som ska blåsas upp och täta mellan huv och plats där den ligger an inte blåstes upp så att det blev en glepa och att kabintrycket sjönk. Och det är något som man kan framkalla spänning med. Alla charterturister vet att om kabintrycket faller så kommer det automatiskt ned en syrgasmask som ska hjälpa en att överleva. Eleven i SK60:n sitter redan med en mask... och jag gissar att han alltid har syre där. Eleven blev tilldelad en flyghöjd på 2 700 meter. Man brukar rekommendera syrgas över 3 000 meter... Charterturisten flyger som bekant på 10-11 000 meters höjd. Och inte heller där är det en omedelbar risk. Det kan gå flera minuter innan man tuppar av om kabintrycket skulle falla och då har i bästa fall den piloten kommit ned på ofarlig höjd.
 Jag kan tänka mig att orsaken till att han vände tilbaka var att den trasiga gunnibälgen kunde riskera att åka ut och hamna i motorn i värsta fall. Men någon fara för piloten tror jag inte förelåg. Att man sedan i programmet väljer att hitta spänning kan vara förståeligt men tyvärr inget som imponerade på mig.

HBX drifting

Idag har jag äntligen fått hem de efterlängtade HBX-driftingbilarna. De ser riktigt fina ut. Riktpris ligger på 1095:- Jag kommer att sälja dem för 990:- fram till jul så långt lagret räcker.

image103

Julöppet

Haft julöppet i shopen som vanligt. Jag brukar ju avsätta en del av en dag till att försöka ha extra bra priser så här inför julen. Jag bjöd på skinka godis etc. Det kom inte så mycket folk som jag hoppats på. Dock hade vi trevligt vi som var här. En del julshopping blev det för en del.
Extrapriserna med bla 20% på buggy och 15% på flygplan fortsätter imorgon måndag då jag har öppet som vanligt.

ABBA

Lyssnar på programmet, jae ser också, ABBA i concert som visas istället för störtloppet som visst har snöproblem. Det blev en fin stund. En resa genom ens tonårstid. ABBA-låtarna är något speciellt, det är bara så. Någon kanske undrar vilken som är den bästa ABBA-låten? Dancing queen? Icke då. Jag anser att Knowing me, knowing you är den bästa. Någon som håller med?

Julfest

Är uppfylld av min skolas julfest! Riktigt trevligt tillställning. Mycket god mat, efterätt och trevligt program. Verkligt oanade och härliga förmågor finns. De borde komma fram tydligare och oftare tänker jag.

Tidning och toner

Har just gjort klart mitt sista nummer av aircombatflygarnas egen tidning ACES High. Det känns skönt och vemodigt. Jag höll på att bryta ihop igår kväll. Min skrivare ville inte vara med längre. Trots att jag fyllde på den svarta tonerkasseten med refilltoner så gick det inte att skriva ut. Black toner empty stod det hela tiden. Det beror givetvis på det lilla chip som sitter på varje tonerkasset och bestämmer när det ska vara slut toner. För att det ska gå att skriva ut behöver man byta tonerkassett eller byta chip. I den sats av refilltoner som jag köpt så följde det med ett litet motstånd som skulle lödas fast på chipet. Problemet är att jag bytt skrivare. Samma fabrikat men en liten annan modell. Jag har bytt från modell 500 till 510. Det betyder att även chipet är utbytt... I den gamla skrivare kunde man skaka om tonerkassetten lite grann och skriva ut några sidor till. Inte med denna skrivare... Som tur är så kom min tonerkassett idag med posten som jag beställt. Så nu har jag gjort mina 100 tidningar. Knappt 1000 sidor blev det så skrivaren har väl fått göra rätt för sig.
Skönt att tidningen är klar. Nu ska den bara postas imorgon.

Läste att det kastas en mängd tonerkassetter i världen varje år. De skulle enligt uppgift kunna fylla Grand Canyon. Läge att återvinna alltså! Det går även åt tre liter olja för att tillverka en ny tonerkassett. Läge att återvinna alltså! Det går åt 20 gånger mer energi att tillverka en ny tonerkassett än att använda en gammal som fylls och återvinns. Läge att...

Larm

Jag har ju installerat ett larm i min lilla shop för en tid sedan. En rätt lång tid sedan. Det är ju bra. Mitt problem är att jag själv ofta funktionstestar detta larm. Jag sätter på det själv. Det tjuter friskt. Plomerna lossnar, typ. Och så börjar det ringa i min telefon eftersom det ska fungera så. Det är bara pinsamt att man inte kan komma ihåg sitt eget larm. Bättring behövs!

hits