Tidning och toner

Har just gjort klart mitt sista nummer av aircombatflygarnas egen tidning ACES High. Det känns skönt och vemodigt. Jag höll på att bryta ihop igår kväll. Min skrivare ville inte vara med längre. Trots att jag fyllde på den svarta tonerkasseten med refilltoner så gick det inte att skriva ut. Black toner empty stod det hela tiden. Det beror givetvis på det lilla chip som sitter på varje tonerkasset och bestämmer när det ska vara slut toner. För att det ska gå att skriva ut behöver man byta tonerkassett eller byta chip. I den sats av refilltoner som jag köpt så följde det med ett litet motstånd som skulle lödas fast på chipet. Problemet är att jag bytt skrivare. Samma fabrikat men en liten annan modell. Jag har bytt från modell 500 till 510. Det betyder att även chipet är utbytt... I den gamla skrivare kunde man skaka om tonerkassetten lite grann och skriva ut några sidor till. Inte med denna skrivare... Som tur är så kom min tonerkassett idag med posten som jag beställt. Så nu har jag gjort mina 100 tidningar. Knappt 1000 sidor blev det så skrivaren har väl fått göra rätt för sig.
Skönt att tidningen är klar. Nu ska den bara postas imorgon.

Läste att det kastas en mängd tonerkassetter i världen varje år. De skulle enligt uppgift kunna fylla Grand Canyon. Läge att återvinna alltså! Det går även åt tre liter olja för att tillverka en ny tonerkassett. Läge att återvinna alltså! Det går åt 20 gånger mer energi att tillverka en ny tonerkassett än att använda en gammal som fylls och återvinns. Läge att...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits