Ledig dag

Ledig dag från jobbet idag. Skönt. Få tid att dricka kaffe i lugn och ro, tid att hinna tänka en tanke klart... Nädu. Det har verkligen varit fullt upp. Mycket pappersjobb i företaget och stora beställningar. Det är kul det med men inte har jag varit ledig. Valet är ju dock mitt eget.
Sen så har jag nu fått allt material för att kunna slutföra jobbet med ACES High - aircombatvännernas egen tidning. Det handlar om att göra layout färdigt och att skirva och plasta in alla nummer lappar.
Sen ska bastuflotten ned ikväll och så ska hunden vaccineras... Sen så borde jag ta rätt på Moskoselskåtan och hela stora golvet som hänger på tork. Landet ska fräsas, gräsmattan ska kllippas. Dunkar ska inhandlas och det ena med det fjärde. Sen så ligger det ett protokoll som ska skrivas oxå...

Jaja... det blir bra.


IKEA

Läser man på ettan i dagens pappers PT så kan man få uppfattningen att IKEA är ett föredöma i fråga om jämställdhet. 60% av de som är anställda i jätteföretaget är kvinnor. Vad jag förstår så är det jämställt när det är 50/50. Det kan aldrig vara bra ej heller att mena att man lyckats i denna svåra fråga när det ena könet dominerar en arbetsplats.

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=28653&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Aircombat igen!

Kom 4:a i dagens tävling i Aircombat i Piteå. Ett bra arrangemang med bra netto till kubben. Dock kom bra 10 startande. Är det en negativ trend? Vi får  se på sommarens kommande tävlingar.
Idag kom jag på frjärde plats. Inför finalen låg jar på en intressant tredjeplats men den halkade jag ur. Just i finlaen så lyckade jag inte få till något klipp och då rök min pallplats. Så kan det vara.

Aircombat idag

I dag är det tävling i Aircombat i Piteå. Det känns kul och inspirerande. Men också mycket jobb med att genomföra tävlingen. Tur att jag inte är ensam - då skulle det aldrig gå.
Så nu måste jag iväg för att förbereda mitt. Ska tex skylta upp så att gästande hittar dit.
Läs gärna mer på
www.aircombat.se
www.pmfk.org

Jobb

Jobbar hela dagen och ska även jobba söndagen. Men jag hann förbi fältet för att se allt jobb som blivit gjort. Snyggt! Sen kom jag hem för att se Lordi vinna. Ja, just det. Tog emot en kund oxå. Kl 23.

Gällivare

Det rör på sej. Gällivare calling. Eller var det Malmberget... svårt det där för en utomstående. Kul att ni är på gång iaf. Kul att ni både byggt bana och att ni vill besöka andra. Inspirerande!

Besiktad

Plåthögen är nu besiktad och godkänd på alla vis. Det känns bra. Nu kan jag njuta hela långa sommaren. Konstigt då att jag drömmer och funderar på en Mercedes kombi. En åttitalare. En slödiesel. Lastbilsreggad. Det vore fränt. Oxå!

Har du någon?

Jag rullar

Så har jag då fått igång gammelvolvon. Det är alltid en upplevelse att köra en 30-åring. Det är inte att bara förflytta sej, det är att resa. Det är att färdas mot nya mål. Man mår helt enkelt gott att åka i Volvons takt. Ty den har sin egen takt. Sin egen personlighet. Kom att tänka på det idag att jag mår så gott i sinnet att köra den. Kan det bero på att det är mindre elektronik? Mindre som stör välbefinnandet. Ljuden från presonligheten blir hur som helst rätt påtagliga. Det är lönlöst att lyssna på radio när man börjar närma sej maxfart dvs 100 km så man är helt utelämnad till sin egen värld. Det gör det meditativt tror jag.
Eller också är det bara bluff. I augusti vill jag nog bara spy åt plåthögen. Vi får se.

En sista färd

Gammelcuben har gått till den sista vilan. Inte direkt sörjd men dock lite saknad. Jag åkte till fältet denna stilla och härliga kväll. Bra Cub-väder mao. Efter ca fem minuters trevlig flygning så havererad kärran. Så här efteråt kanske jag kunde ha gjort ngt för att rädda situationen men nu blev det som det blev. Jag gjorde vad jag kunde under den dryga sekund jag hade på mej för att räta upp till planflykt men det gick inte helt och jag hann inte heller. Fullt dyk i kniveggsläge hade möjligtvis räddat den gamle men nu gick hon i backen vid banänden.

Utredning:
Haverikommisionen har utrett olycka med Piper Cub J3 SE-KJE vid Piteå modelllfygfält, Öjebyn, BD-län den 10/5 2006
SHK undersöker olyckor och tillbud från säkerhetssynpunkt. Syftet med undersökningarna är att liknande händelser ska undvikas i framtiden. SHK:s undersökningar syftar däremot inte till att fördela skuld eller ansvar.

Plats: Öjebyn
Pilot: Leif Wiklund
Ålder: 45 år
Flygtid de senaste 90 dagarna: ca 4 timmar
Landningar de senaste 90 dagarna: ca 20
Piloten innehar modellflygcertifikat: Ja.
Flygplanstyp: Cub J3
Motor: OS 52FS
Drivmedel: 15% ML70, 10% nitrometan
Sändare: Futaba FC-18
Mottagare: Hitec dubbelsuper
Personskador: inga.
Flygplansskador: omfattande
Väder: mulet med vind från ost 1m/s

Haverikommisionen har tillsatt en snabbutredning för att utröna haveriet och ge råd gällande säkerhet till andra utövare. Det kan sägas vid en första okulärbesiktning att skevrodren inte fungerade. Kontakten som ska förse skevservo´t med signaler hade åkt ut ur mottagaren. Om detta skett vid markkontakten eller i luften är nog omöjligt att utröna men piloten upplevde att skevrodret plötsligt fick fullt utslag till vänster. Detta gjorde att flygplanet kraftigt girade till nästintill inverterat läge. All kraft och tid togs i anspråk till att räta upp flygplanet men eftersom detta inte var möjligt gick det i en vinkel om 34 grader brant ned och havererade i banänden. Skadorna bedöms som oreparerbara enär brandskottet och stora delar av nospartiet kraftigt blivit intryckt (se bild). Propeller  samt vinge och resten av kroppen har undgått skador.

Rekommendationer:
Haverikommisionen uppmanar alla modellflygare att kontinuerligt se över kablage, anslutningar vid mottagare samt skarvkablar genom okulärbesiktning samt göra mekaniska prov av detsamma medelst dragprov. Översyn av servon under belastning är även att rekommendera.

För SHK, modellflygsektionen
Göran Gunnelsson




Silverlit

Säg till när jag ska sluta skratta! Jag flyger och flyger den lilla skapelsen. Och njuter. För 299:- så upplever jag mycket efter mina 34 år som modellflygare. Allt är inte lätt - den kräver en del av sin flygare, men man blir belönad när man väl lärt sej. Hustrun njuter likaså. Hon lyckas flyga in genom dörren till butiken. En prestation! Detta kommer att bli sommarens fluga. Att flyga.

Tjugotvå grader

Det är varmt. För varmt för mej och denna årstid. Men det är OK. Håller på med många saker som hör våren till. Det har varit traktorns dag till stora delar. Servat och smörjt, justerat och bytt redskap. Varmt inne i den... Fick även ett anfall av städiver. Flyttat snöslungan, hittat plåtar som hade växt över, förberett för vedkapning osv. Det känns bra. Vedsommar.
Plockat fram resterande trädgårdsmöbler. De är rostiga... men de vittnar om en sommar. Jag ska sitta mer i dem i år. Tror jag. Latsommar.
Hunden ligger och latar sej. Men hon är rätt för flugor och humlor. Kommer upp i mitt knä när hon blir rädd. Fjantig hund, men det vittnar som en sommar som kommer. Humlesommar.
Laddar skolflygkärran. Kollar över den lite. Det verkar OK. Ska provflyga den imorgon hade jag tänkt. Det blir bra. Skoflygsommar.
Testar aircondition i min butik. Det blåser svalt. Det känns bra. Det blir min tillflykt. ACsommar.
Säljer många Silverlit småflygplan. Gemene man och kvinnas flygintresse är stort - det vet jag. Nu kan alla flyga. Det blir bra. Flygsommar!

Hockey-VM

Vem bryr sej?

hits