En sista färd

Gammelcuben har gått till den sista vilan. Inte direkt sörjd men dock lite saknad. Jag åkte till fältet denna stilla och härliga kväll. Bra Cub-väder mao. Efter ca fem minuters trevlig flygning så havererad kärran. Så här efteråt kanske jag kunde ha gjort ngt för att rädda situationen men nu blev det som det blev. Jag gjorde vad jag kunde under den dryga sekund jag hade på mej för att räta upp till planflykt men det gick inte helt och jag hann inte heller. Fullt dyk i kniveggsläge hade möjligtvis räddat den gamle men nu gick hon i backen vid banänden.

Utredning:
Haverikommisionen har utrett olycka med Piper Cub J3 SE-KJE vid Piteå modelllfygfält, Öjebyn, BD-län den 10/5 2006
SHK undersöker olyckor och tillbud från säkerhetssynpunkt. Syftet med undersökningarna är att liknande händelser ska undvikas i framtiden. SHK:s undersökningar syftar däremot inte till att fördela skuld eller ansvar.

Plats: Öjebyn
Pilot: Leif Wiklund
Ålder: 45 år
Flygtid de senaste 90 dagarna: ca 4 timmar
Landningar de senaste 90 dagarna: ca 20
Piloten innehar modellflygcertifikat: Ja.
Flygplanstyp: Cub J3
Motor: OS 52FS
Drivmedel: 15% ML70, 10% nitrometan
Sändare: Futaba FC-18
Mottagare: Hitec dubbelsuper
Personskador: inga.
Flygplansskador: omfattande
Väder: mulet med vind från ost 1m/s

Haverikommisionen har tillsatt en snabbutredning för att utröna haveriet och ge råd gällande säkerhet till andra utövare. Det kan sägas vid en första okulärbesiktning att skevrodren inte fungerade. Kontakten som ska förse skevservo´t med signaler hade åkt ut ur mottagaren. Om detta skett vid markkontakten eller i luften är nog omöjligt att utröna men piloten upplevde att skevrodret plötsligt fick fullt utslag till vänster. Detta gjorde att flygplanet kraftigt girade till nästintill inverterat läge. All kraft och tid togs i anspråk till att räta upp flygplanet men eftersom detta inte var möjligt gick det i en vinkel om 34 grader brant ned och havererade i banänden. Skadorna bedöms som oreparerbara enär brandskottet och stora delar av nospartiet kraftigt blivit intryckt (se bild). Propeller  samt vinge och resten av kroppen har undgått skador.

Rekommendationer:
Haverikommisionen uppmanar alla modellflygare att kontinuerligt se över kablage, anslutningar vid mottagare samt skarvkablar genom okulärbesiktning samt göra mekaniska prov av detsamma medelst dragprov. Översyn av servon under belastning är även att rekommendera.

För SHK, modellflygsektionen
Göran Gunnelsson




Kommentarer:
Postat av: Mats Jonsson

Tråkigt fastän du har en alldeles ny i butikstaket.
Är du helt säker på att du inte höll fullt vänster skev för att du stod och tänkte på den nya blanka helt fantastiskt fina flygmaskinen som du nästan är klar med:).
Mvh Mats J

2006-05-10 @ 21:16:59

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits