Stridspiloterna

Kollade igår kväll som vanligt på Prison brake. I ett reklamavbrott så zappade jag över till kanal 5 som visar en halvdokumentär om unga blivnade stirdspiloiter och deras träning och väg framåt. Vi får följa ett traningspass där en elev i en SK60 ska flyga till ett annat flygfält. Under flygnignen får han problem med kabintrycket och väljer att vända tillbaka och genomföra en normal landning. Programmet väljer att lägga på spänningsmusik för att höja pulsen. Jag gissar att det var rätt odramatiskt. Felet var att den gummibälg som ska blåsas upp och täta mellan huv och plats där den ligger an inte blåstes upp så att det blev en glepa och att kabintrycket sjönk. Och det är något som man kan framkalla spänning med. Alla charterturister vet att om kabintrycket faller så kommer det automatiskt ned en syrgasmask som ska hjälpa en att överleva. Eleven i SK60:n sitter redan med en mask... och jag gissar att han alltid har syre där. Eleven blev tilldelad en flyghöjd på 2 700 meter. Man brukar rekommendera syrgas över 3 000 meter... Charterturisten flyger som bekant på 10-11 000 meters höjd. Och inte heller där är det en omedelbar risk. Det kan gå flera minuter innan man tuppar av om kabintrycket skulle falla och då har i bästa fall den piloten kommit ned på ofarlig höjd.
 Jag kan tänka mig att orsaken till att han vände tilbaka var att den trasiga gunnibälgen kunde riskera att åka ut och hamna i motorn i värsta fall. Men någon fara för piloten tror jag inte förelåg. Att man sedan i programmet väljer att hitta spänning kan vara förståeligt men tyvärr inget som imponerade på mig.

Kommentarer:
Postat av: Peter Fagerström

"Det kan gå flera minuter innan man tuppar av..."
Visst KAN det ta flera minuter, men när man talar om s.k. rapid decompression på "charterhöjd" tappar man förmodligen medvetandet på mycket kortare tid, 20sek. säger JAA. Även vid progressive decompression ligger tiden fortfarande under 1min, 45sek närmare bestämt. Därför är det så viktigt att DU tar på DIG syrgasmasken innan något annat om du hamnar i en sådan situation, annars kanske du inte kan hjälpa någon annan heller.

Däremot har du rätt när du säger att stridspiloten utan problem klarar sig utan kabintryck (det var kanske det du syftade på från början?!), och utan syrgas också. Så länge man håller sig under 10,000ft (3050m) behöver man varken syrgas eller kabintryck.

2008-01-09 @ 22:35:52

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits