Vin till ammande kvinnor

Nu är det helt okej. Ta dina glas vin när du ammar. Nya råd på livsmedelsverkets hemsida ger dig som mamma nu fritt att ta ett glas eller två en till två gånger i veckan. Jag saxar ur DN's webb:
Enligt förslaget till nya kostrekommendationer ska ammande kvinnor kunna dricka ett till två glas vin en till två gånger i veckan.
Hm! Fyra glas i veckan även till ditt barn. Personligen har jag inga problem med att dricka vin. Gott och trevligt men... inte vet jag om jag vill ge mitt barn detsamma? Jag har nog svårt att komma upp i fyra glas på en vecka. Och om detta är en låg gräns vad är då normalt? Hustrun berättar att en normalkonsumtion på en man (eller var det en kvinna?) ligger på 9-14 glas på en vecka. Det är ju för katten 3 liter i veckan! Typ.
Nä, drick din alkohol med glädje men vet att "alkohol är ett utmärkt medel för utvärtes bruk" som någon sagt. Risker finns. Varför utsätta ditt barn för det?

Kommentarer:
Postat av: wallin

Oj... Det var inga små mängder för att vara "normalt". Och att dessutom dricka varje vecka? Alkohol känns som något för lite speciellare tillfällen, för att det är gott eller för att man är på fest. Inte vardag.
Stackars ammande barn.

2008-03-13 @ 19:23:57
Postat av: Maria Häggbom

Hej Leif! Jag såg att en av forskarna bakom detta, för många, välkomnade förslag, ställde frågan "varför offra någonting man inte behöver offra". Frågan jag ställde mig när jag hörde det var om offra var synonymt med avstå? Även om det, hur orimligt det än låter, är okej att dricka så mycket så borde man väl kunna avstå. Det är ju så kort tid man ammar... Och om man då känner att man får "Offra" så mycket kanske man ska tänka över sin konsumtion i alla fall. 9-13 glas i icke-ammande tillstånd skulle jag nog inte stoltsera med i vilket fall som helst.

Tjing!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits