Sen

Ordet sen är ett väl använd och fungerande ord. Sen ska jag göra och sen ska jag fixa. Och sen ska jag se. När videon kom så öppnade sig många möjligheter. Men kunde spela in och se sen. Hade man det minsta samlaranlag så blev de snabbt många videokasetter samlat. Man kunde spela in och se sen. När man ville. Och om man inte hade hunnit se eller bara ville ha kvar en film så tog man efterhand en ny kasett. Att se sen innebar ofta att man aldrig såg. Sen blev aldrig.
Nu finns möjligheten att bränna ned eller spara på hårddisk. För att se sen. Jag undrar hur många osedda filmer det finns i dessa hårddiskar? Som när de är fulla kan brännas ned på en DVD för att se sen. Som aldrig blir.
Det är givetvis friheten som lockar. Att kunna se sen om jag vill när jag har tid etc. Tid och minne för att se sen som inte blir av.
Nu kan man ju se många TV-program på webben. Sen. Efter en halvtimme ligger de ute. Du ha således all möjlighet att se allt sen. Total frihet att se allt du inte sett . Vilket alltså inte blir av. Oftast.
Lockelsen att vilja och ha möjlighet till att ha allt nu har blivit att ha för mycket. Att ha friheten att ha allt nu är att inget ha. Det blir inte värdefullt att kunna ha allt nu. Och det som inte är värdefullt är inget att ha. Allt nu och total frihet är att vara bunden till att aldrig se på något. Eller?

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits