Att förnedra män

Att kvinnor blir förnedrade och misshandlade är givetvis något som ska stoppas på alla tänkbara sätt. Det är aldrig försvarbart. Kvinnor är oslagbara, slagfärdiga osv. Det skriver de allra flesta under på.
Det jag nu burit på sen i helgen är ett så kallad humorprogram som heter  Fredag hela veckan. Jag råkade se på en del av reprisen. Där är det två kvinnor som ska föreställa publik och som tränger sig upp till den manlige programledaren och börjar leverera det ena fräcka skämtet efter det andra. De ska nog verka berusade och försöker både flirta och tränga sig på programledaren. Det hela blir mer och mer påträngande och till slut så blir han nypt i ändan och även på snoppen. Allt är väl tajmat med närbild av kameran. Programledaren ska spela rollen av stött men inte direkt avvisande man som försöker hålla ordning på inslaget och kvinnorna. När de sedan fortsätter och unisont ropar "sug och svälj - trevlig kväll" stänger jag av. Det är ett sätt att visa min makt. Det program som ingen tittar på är ett dåligt program i det tidevarv när tittarsiffror bedömer ett programs fortsatt liv och kvalitet.
Jag kan gott tycka det är trevligt med några fräcka skämt men då ska det vara med finess. Detta blev bara plumt.
Att det sedan verkar vara helt OK att förnedra män gör mig ännu mer irriterad och betänksam. Vad hade hänt om vi byter på rollerna? Två män försöker vara roliga och tafsar på en kvinna? Jag gissar att reaktionerna skulle blivit stora. Sexistiska skämt, gubbsjuka påhopp osv. Någon kan tycka att "det är väl inte så farligt" men jag hävdar att det är OK att skämta om män men inte om kvinnor. Då blir det genast ramaskri.
Titta dig omkring på vad som visas. Tänk dig tanken att du byter kön på de inblandade. Om det inte är OK att ha en kvinna på mannens plats är det inte heller OK att ha en man som blir utsatt.

Kommentarer:
Postat av: linda

Så himla sant. Jag tittade också lite på fredag hela veckan vilket för övrigt är ett skitprogram, och reagerade på det där. Tyvärr är det väl sanning, att kvinnor tillåts mer svinerier än män.

2007-11-28 @ 15:57:55

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits