Återvinning

Nu läser man i PT att återvinningsstationen i Blåsmark ska stängas. Som skäl anges att "mängden returmaterial är så liten att det inte är försvarbart av vare sig miljömässiga eller ekonomiska skäl." Pengarna har talat igen. Det är inte lönsamt för företaget som ska tömma att göra det i fortsättningen. Hur det ska fungera i framtiden är osäkert. Troligen kommer återvinningsstationen att flyttas till Hortlax. Det betyder att det kommer att öka motståndet att sortera, fler sopor kommer att gå i gröna tunnan osv. Att det sedan kommer att gå fler bilar endast för att lämna sina sopor är dessutom troligt vilket ger en ökad miljöbelastning osv. Så därför har jag några frågor till företaget FTI;
  • Vilket ansvar har FTI för att sopsortering ska kunna utföras på ett smidigt sätt av folk boende i byarna?
  • Hur vill FTI hjälpa byarna att utföra sin samhålleliga plikt att sortera?
  • På vilket sätt tar FTI sitt miljöansvar?
  • Vad är det som väger tyngst i FTIs resonemang; pengar eller miljö?
  • Finns det en konflikt med att ett vinsdrivande företag ska avsvara för kommunens sopsortering?

Jag har förmånen att bo mycket nära återviningen. Ofta tar jag med mig några kartonger när jag är ute med hunden eller så tar jag skottkärran med metallburkar osv. Smidigt för mig och mycket miljövänligt. Nu tvingas jag ta bilen i fortsättningen. En klar nackdel således.

Kommentarer:
Postat av: Sanna

Godmorgon ! :)

Postat av: Sabor

Trevlig fredag !; )

2007-11-09 @ 12:19:27
URL: http://Sabor.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits