Böter för finsk röd diesel

Jag har blivit bötfälld för att ha handlat en vara i Finland och använd den där. Helt ovetandes! Man kan alltid säga att man ska ta rätt på saker och ting innan man handlar men?

Jag och frun tänkte göra en kort semesterdag i Haparanda. Lite IKEA, lite affärer, lite god mat och lite finsk diesel. När vi ändå var på plats.

Vi var lite tidiga så vi åkte över direkt och började tanka lite. Jag hade några dunkar med mig som jag fyllde. Totalt blev det 113 liter om jag minns rätt. Just när jag tankat färdigt och står där med tankpistolen i handen glider tullbilen upp vid sidan? Börjar ana oråd?

?Du får bara ha 60 liter i bilen? säger de två damerna på knagglig svenska. ?Då slipper du böter?, meddelar de vidare. Korrekt och vant men ändå?tydligt. Jag har fyra dunkar så vi förhandlar om att jag ska lämna en dunk eller kanister som de påstår att det heter i Soumi.

Nästa fråga lyder; ha du tankat bilen också? Eftersom de gled upp vid min sida så påpassligt så gissar jag att de bevakat mina förehavanden så jag väljer en helt ärlig linje. Ja, jag har tankar ca 40 liter. ?Då blir det pöter på det?.? Va? Låter jag förmedla. ?Du får inte tjöra med denna i Finland, ? får jag veta.

Vi åker till tullstationen och det blir 90 minuters väntan med ifyllande av blanketter där de två damerna både ursäktar sig och skrattar tillsammans. Jag skrattar inte. Jag förstår inte språket och jag skrattar inte på finska? Men jag får en kopp kaffe i 89:e minuten av en annan tulltjänsteman. Tack! De dagsböter jag får för att ha handlat en vara i Finland och använd den där lyder på 230. Euro. Sen låter kaffetulltjänstemannen meddela att Finlands biltillsyningsenhet eller vad det nu heter eller ska heta ?brukar? skicka en faktura på 500 euro? Jag dånar. 730 euro tot. För att ovetandes ha köpt en vara i Finland, planerat att vara där 15 minuter och köra en kilometer.

Resten av dagen går i moll. Vi följer pliktskyldigast pilarna på IKEA runt och handlar minimalt. Bara tanken att tullen tog över en hälften av min månadslön av skattade pengar gör att det blev den dyraste soppa jag köpt.

Tullen tog taberas.

Ridå.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits