SM
Reparationer
Den jag nu limmar på blev tuggad i stjärtpartiet så med lite ny balsa och målning är den klar. Dock tar det alltid längre tid än beräknat men...det går. Är ju tvådagarstävling i Luleå 27-28/8 så då ska allt vara klart.
Minicars
SM i Aircombat
Att med några få rader beskriva ett SM i Aircombat är svårt. Dock... Kom hem inatt efter 82 mil i kroppen. Har upplevt 30 heat av totalt 37 flygare under två intensiva dagar och prispallen såg ut som den gör i Svenska cupen. Det betyder att de bästa flygarna även lyckades under ett SM. Starkt gjort. Vädert var det bästa tänkbara även om det blev konstant medvindsstarter vilket en del motorsvaga och relativt tunga 15-kärror hade problem med. Själv gick den biten bara bra. Är nöjd med min helg. Allt fungerade bra rent tekniskt och jag fick även med mej några klipp hem. Slutade totalt på en 20:e plats. Upplevde bara en rejäl kollision och hur det blir med den kärran återstår att se när jag ska ta mej en mer grundlig besiktning. Den andra blev tuggad i fena och höjdroder men kunde landas kontrollerat.
Överlag kan jag nämna att ett SM smäller rätt högt. Det behvöer upplevas gärna då som aktiv och se att många namnkunniga darrar rejält i både flygning och med hög puls. Det är spänning!
Nästa år fyller aircombaten 10 år och under SM:et blev det beslutat att Sverige ska stå som värd för detta arrangemang. WASG kommer att hållas troligen på Ljungbyhed, Skåne. Så nu kommer "världsmästerskapet" hem igen till Aircombatens hemland.
SM
Planerar nu och jobbar med att kunna åka på SM i Aircombat. Känns spännande! SM:et kommer att hållas i Säter som ligger typ nära Borlänge. Verkar vara drygt 75 mil dit. jag och sonen kommer att åka ned en dag innan och bo på Säters camping.
Så nu gäller det att packa och ladda och planera. Man vill ju inte upptäcka att sändaren är hemma när man kommit fram...
Bra helg
Det jag bär med mej från helgen är dock lödagens meeting med bla bygg o flyg tävling. Dagen begåvades med en sagolikt väder. Sol och lugna vindar hela dagen. Endast ett kort men rejält åskväder störde idyllen. Då passade jag passande på att äta min lunch. Hela dagen kunde jag flyga med min el-dubbeldäckare. Riktigt roligt. Och många var det som ville veta mer om kärran och de smått otrooliga presetanda den uppvisar. Slowflyflyg verkar inte vara riktigt inne ännu i grannstaden. Men det kommer det är jag helt övertygad om.
Bygg o flygtävlingen gick ut på att med en färdigskuren vinge i två halvor i Ecoprim och en balsahög på två timmar göra en flygande radiostyrd maskin. Tre lag deltog och mitt vann... Nämnas kan att om man ska göra en tvåmotorig kärra vilket Skellefteborna gjorde så behöver vingen förstärkas betydligt mer än vad som var gjort... Den flög 15 sekunder varvid vingen vobblade och bröts av. Jublet var dock stort.
Vår modell var gedigen och flögs i två omgångar. Känslig på utslagen men stabil som få...nåja... Den uppvisade dock förnämliga egenskaper i att med sitt monoställ i bästa störtlandningsstil smälla de många ballonger som låg utlaga på gräset. Jo, jag sa ju att det var bra väder.... Själv lyckades jag göra en dubbelsmäll och fick ihop till fyra klockrena träffar. Kärran gick sedan snabbt i pension då motor och radio avlägsnades och nu ligger den väl och suger åt sej regnvatten någonstans. Dock inte kvaddad vilket var ett öde som de två andra lagens kärror mötte.
Som sagt en riktigt trevlig modellflygdag bland glada vänner.
Skellefteå
På söndag är det så dags igen för Aircombatttävling. Kommer laddad och hoppfull. Det har ju gått bra en del gånger i Skellefteå så vi får väl se.
Minicars, igen
Nu är det upp til mej att hejda mej i min beställning så att den den kan betalas samt att göra den så stor att den accepteras som första order.